Leo Smit (1900) wordt beschouwd als een van de begaafdste leerlingen van Sem Dresden.
Na zijn studie was hij enkele jaren als leraar aan het Amsterdams Conservatorium
verbonden. Daarop vertrok hij naar Parijs waar hij in nauw kontakt kwam met leden
van de Groupe des Six. In 1937 keerde hij naar Amsterdam terug. Tot zijn beste werken
behoren onder andere een Symfonie (1934-1936) en het Pianoconcert met
begeleiding van harmonie-orkest. Deze beide stukken zijn wellicht de enige
Nederlandse partituren waarin de geest van Strawinsky alom aanwezig is.
Leo Smit vond de dood in Auschwitz (1943?).
(Ontleend aan: Leo Samama: Zeventig jaar Nederlandse muziek).
- Allegro Moderato
- Koraal (lento)
- Allegro Vivace
Het neoclassicisme, de melodiebouw, de harmonische structuur, de bezetting van het
Pianoconcert, uit alles blijkt hoezeer Smit zich aangetrokken gevoeld heeft tot
de spirituele wereld van Strawinsky. Het Pianoconcert is van hetzelfde kaliber
als de concerten van Pijper en Bosmans: sprankelend, spits en scherpgesneden.
(Ontleend aan: Leo Samama: Zeventig jaar Nederlandse muziek).
Uitvoeringen
Bezetting
piccolo/fluit, fluit, hobo, hobo/althobo, 2 fagot,
2 klarinet,
2 trompet, 2 bugel, 3 hoorn, trombone, bariton, bastuba,
cello, contrabas, pauken.
ABC Home